Obiectiv general
Obiectivul general al proiectului este elaborarea
si implementarea unui program de formare profesionala flexibila, pe platforme
mecatronice, a personalului didactic din invatamant, pentru dezvoltarea
competentelor in aplicarea tehnologiilor educationale moderne si eficientizarea
procesului de predare-invatare.
Proiectul vizeaza crearea in universitatile partenere a cadrului organizatoric
si metodologic pentru elaborarea si implementarea programului de formare
profesionala flexibila in acord cu cerintele privind piata muncii in contextul
societatii bazate pe cunoastere.
Totodata, proiectul vizeaza crearea unui mecanism national (Retea Nationala
pentru Educatie si Formare Profesionala Flexibila) care sa faciliteze abordarea
unitara, intr-o viziune sistemica a problemelor complexe privind formarea
initiala, continua si reconversia profesionala.
Obiective specifice
O1. Elaborarea si implementarea unui program de formare profesionala flexibila
pe platforme mecatronice a personalului didactic din invatamant.O2. Dezvoltarea competentelor profesorilor in aplicarea metodelor interactive de predare-invatare si stimularea creativitatii prin utilizarea potentialului platformelor mecatronice.
O3. Imbunatatirea calitatii managementului activitatilor de educatie si formare profesionala prin infiintarea Centrelor Regionale de Educatie si Formare Profesionala Flexibila (CREFPF) si integrarea acestora in retea.
O4. Facilitarea accesului la cunoastere (biblioteci, baze de cunostinte, laboratoare virtuale, programe de formare, etc.) a personalului didactic prin crearea Centrului Virtual de Competente in domeniul Mecatronicii (CVCM).
O5. Promovarea si diseminarea rezultatelor proiectului prin actiuni de informare si publicitate utilizand mijloace mass-media, seminarii, conferinte, workshop-uri, lucrari stiintifice si didactice, facilitatile oferite de CVCM.
Metodologie de Implementare
Pe structura catedrelor de mecatronica ale partenerilor proiectului se vor
infiinta 7 Centre Regionale de Educatie si Formare Profesionala Flexibila (ca
structuri acreditate) care vor avea responsabilitatea implementarii programului
in regiunile de dezvoltare asociate. Functionarea acestor centre in retea
asigura abordarea sistemica in viziune integratoare a activitatilor de formare,
imbunatatirea in ansamblu a calitatii managementului activitatilor de educatie
si formare.
Se va crea un Centru Virtual de Competente in Mecatronica (CVCM - creat in
centrul regional al S) care va cuprinde biblioteci, baze de cunostinte,
laboratoare virtuale, programe de formare. CVCM prin facilitatile create privind
accesul la cunoastere contribuie la cresterea substantiala a numarului de cadre
didactice care pot beneficia de rezultatele programului, respectiv a numarului
de ore de pregatire profesionala.
Descrierea programului de formare profesionala flexibila
Programul FlexFORM include 3 module de formare continua, acreditate de MECTS (65
credite):
Modul 1 (C1, C 2, Portofoliu I) – 25 credite
Modul 2 (C3, C 4, Portofoliu II) – 25 credite
Modul 3 (C5, Portofoliu III) – 15 credite
Fiecare curs din structura celor trei module (C1, C2, C3, C4 si C5) are durata
de 38 ore. Activitatile specifice unui curs se deruleaza pe parcursul unei
saptamani (cinci zile) si au un caracter predominat aplicativ.
Evaluarea se realizeaza la sfarsitul programului de formare, prin sustinerea
publica a unei lucrari/proiect de evaluare finala.
Activitatile de formare sunt gratuite, respectiv participarea(cazare, transport)
este subventionata pentru cursantii care participa la intreg programul de
formare (Modul 1, Modul 2 si Modul 3).
Evaluare finala
Evaluarea finală se realizează prin susţinerea īn şedinţă publică a unei lucrări
finale elaborate īn acest scop şi centrată pe portofoliul realizat. Aprecierea
lucrării finale se face prin calificative (Excelent, Foarte Bine, Bine,
Suficient, Insuficient).
Descrierea procedurii de evaluare finală:
Fiecare cursant va fi evaluat independent prin raportarea la cinci criterii
distincte, cunoscute īn prealabil. Gradul de īndeplinire al acestora se notează
cu puncte pe o scara de la 1 la 10.
Criteriul ştiinţific (Cs): se evaluează gradul de informare al cursantului cu
privire la tema aleasă, respectiv gradul de exactitate al informaţiei transmise
(bibliografie, stadiul actual al cunoaşterii īn domeniu, alte surse de informare
utilizate).
Criteriul tehnic (Ct): se evaluează gradul de realizare al lucrării īn raport cu
cerinţele specificate īn tema lucrării finale (cerinţe impuse explicit la
īnceput, . pentru fiecare lucrare īn parte), respectiv gradul de cunoaştere al
tematicii şi al metodelor/uneltelor pe care le implică elaborarea lucrării
finale.
Criteriul estetic (Ce): se evaluează modul de organizare/structurare al lucrării
şi modul de elaborare al documentaţiei din punct de vedere estetic
(scheme/desene/grafice clare, īngrijite, relevante).
Criteriul profesional (Cp): se evaluează capacitatea cursantului de a-şi
prezenta lucrarea īntr-o manieră cursivă, logică şi relevantă, respectiv modul
de realizare a prezentării grafice [*.ppt] (relevanţa conţinutului şi
capacitatea de sinteză a cursantului).
Criteriul evaluare de progres (Cep): se evaluează deprinderile şi abilităţile
formate pe parcursul programului, precum şi gradul de implicare al cursantului
īn activităţile pe care le implică programul de formare profesională urmat. Prin
evaluarea continuă a cursantului şi printr-un test la finalul programului se
apreciază cursantul de către expertul formator, printr-un punctaj pe o scara de
la 1 la 10.
Punctajul final „P” obţinut de cursant la evaluarea finală se stabileşte prin
relaţia următoare:
P= 0.1 Cs+ 0.4 Ct+0.1 Ce+0.2 Cp+0.2 Cep (max 10 puncte)
Evaluarea finală se realizează de o comisie de experti īn educaţie şi formare
profesională, fiecare membru al comisiei evaluānd independent cursantul pe baza
criteriilor anterioare. Punctajul final se calculează prin mediere.
Calificativul final acordat se raportează la punctajul obţinut de fiecare
cursant īn baza următoarei grile de referinţă:
Punctaj īntre 9.01 şi 10: Calificativ EXCELENT;
Punctaj īntre 8.01 şi 9: Calificativ FOARTE BINE;
Punctaj īntre 6.01 şi 8: Calificativ BINE;
Punctaj īntre 4.01 şi 6: Calificativ SUFICIENT;
Punctaj īntre 0.00 şi 4: Calificativ INSUFICIENT.